استطعنا أن نعيد الحقوق إلى أصحابها الأصليين، مين هم أصحاب الأموال؟ الشعب.
اللى يعمل مليون جنيه أو ٢ مليون جنيه أو ٣ مليون جنيه أو ١٠ مليون جنيه أو ٢٠ مليون جنيه، ازاى يقدر يعمل هذه الأموال أى واحد عايش فى هذه الدنيا؟ لو قعد يشتغل هو بنفسه، ادينا له أكبر ما يمكن أن نعطيه نتيجة عمله، لا يستطيع بأى حال من الأحوال يعمل هذه الثروة ويحقق هذا الدخل، لكن اللى بيعمل مليون جنيه و٢ مليون جنيه و١٠ مليون جنيه و٢٠ مليون جنيه و٣٠ مليون جنيه، والنهارده فى المجتمع الإقطاعى بيعملوا نفس الشىء بيعملوها من حاجتين؛ أولاً السرقة، ثانياً الاستغلال.
اللى يعمل مليون جنيه أو ٢ مليون جنيه أو ٣ مليون جنيه أو ١٠ مليون جنيه أو ٢٠ مليون جنيه، ازاى يقدر يعمل هذه الأموال أى واحد عايش فى هذه الدنيا؟ لو قعد يشتغل هو بنفسه، ادينا له أكبر ما يمكن أن نعطيه نتيجة عمله، لا يستطيع بأى حال من الأحوال يعمل هذه الثروة ويحقق هذا الدخل، لكن اللى بيعمل مليون جنيه و٢ مليون جنيه و١٠ مليون جنيه و٢٠ مليون جنيه و٣٠ مليون جنيه، والنهارده فى المجتمع الإقطاعى بيعملوا نفس الشىء بيعملوها من حاجتين؛ أولاً السرقة، ثانياً الاستغلال.
يسرق
يعنى إيه؟ يعنى ياخد عمولة، بيبنوا عمارة ياخد عليها عمولة، الكلام دا
موجود حوالينا بيشتروا صفقة بياخدوا عليها عمولة، بيشترى طيارات بياخد
عليها عمولة، بيبنى مطار بياخد عليه عمولة، بيبنى جيش بياخد عليه عمولة،
وإن ماكانش هو ياخد أهى العيلة تاخد، وهى دى فلوس مين؟! ما هى فلوس الشعب،
هل هى الفلوس دى بتاعته؟! الفلوس دى أصلها فلوس الشعب، وعلى هذا
الأساس سمعنا فى السنين اللى فاتت "المستر" ٥% و"المستر" ٦% و"المستر" ١٠%
وجلالة الـ ٢٠%.. إلى أخر هذا الموضوع.
العملية الأولى هى عملية السرقة؛ يسرقوا الناس تحت اسم إنشاء جيش، أو بيعمل جيش بـ ٢٠٠ مليون جنيه، بيخبط له فيهم ٤٠ مليون جنيه، وبيقول إنه بيعمل جيش، بيبنى مبنى بيتكلف مليون جنيه لفلان.. فلان الفلانى بياخد ٥% وفلان الفلانى بياخد ٢%، والتاجر الفلانى بياخد ٣%.. إلى أخر هذا الموضوع، والباقى إيه؟! التانى هى أخذ عرق الناس.. أخذ عرق العمال، العامل اللى بيشتغل وقيمة عمله جنيه يدى له ٤/١ جنيه وياخد هو ٤/٣ جنيه، دى الطريقة اللى احنا بنعبر عنها بالاستغلال.. استغلال العامل، إذن العملية هى عملية سرقة وعملية استغلال، واحنا شفنا الكلام دا فى مجتمعنا أما كنا مجتمع إقطاعى ثم أما كنا مجتمع إقطاعى رأسمالى.
النهارده احنا نتحول إلى مجتمع اشتراكى.. مجتمع اشتراكى كل وسائل الإنتاج ملك للشعب العامل، إذن لن يكون هناك بعد أن تقدم الشعب بالاسترداد ما هو حق له فى بلده وسيطر على الإنتاج ثم طور هذا الإنتاج بجهود خارقة، لن يكون هناك استغلال.. قد يكون هناك انحراف، بيطلع واحد بيختلس ١٠ آلاف جنيه، فيه فرق بين اللى بيختلس ١٠ آلاف جنيه وفيه فرق بين اللى بياخد عمولة ٥%، ١٠% بس، اللى بيختلس دا منحرف، مصيره بيروح للنيابة ونوديه السجن، والمجتمع فيه الطيب وفيه السىء منذ خلق قابيل وهابيل حتى الآن، من أول بدء الخليقة، فيه الحرامى وفيه النشال، حيفضل الحرامى وحيفضل النشال، لكن اللى احنا قضينا عليه إن الدولة تكون حرامية، وإن الدولة تكون نشالة، وإن الدولة تكون مستغلة، وإن الدولة تأخذ دماء الشعب، وتمتص دماء الشعب.
العملية الأولى هى عملية السرقة؛ يسرقوا الناس تحت اسم إنشاء جيش، أو بيعمل جيش بـ ٢٠٠ مليون جنيه، بيخبط له فيهم ٤٠ مليون جنيه، وبيقول إنه بيعمل جيش، بيبنى مبنى بيتكلف مليون جنيه لفلان.. فلان الفلانى بياخد ٥% وفلان الفلانى بياخد ٢%، والتاجر الفلانى بياخد ٣%.. إلى أخر هذا الموضوع، والباقى إيه؟! التانى هى أخذ عرق الناس.. أخذ عرق العمال، العامل اللى بيشتغل وقيمة عمله جنيه يدى له ٤/١ جنيه وياخد هو ٤/٣ جنيه، دى الطريقة اللى احنا بنعبر عنها بالاستغلال.. استغلال العامل، إذن العملية هى عملية سرقة وعملية استغلال، واحنا شفنا الكلام دا فى مجتمعنا أما كنا مجتمع إقطاعى ثم أما كنا مجتمع إقطاعى رأسمالى.
النهارده احنا نتحول إلى مجتمع اشتراكى.. مجتمع اشتراكى كل وسائل الإنتاج ملك للشعب العامل، إذن لن يكون هناك بعد أن تقدم الشعب بالاسترداد ما هو حق له فى بلده وسيطر على الإنتاج ثم طور هذا الإنتاج بجهود خارقة، لن يكون هناك استغلال.. قد يكون هناك انحراف، بيطلع واحد بيختلس ١٠ آلاف جنيه، فيه فرق بين اللى بيختلس ١٠ آلاف جنيه وفيه فرق بين اللى بياخد عمولة ٥%، ١٠% بس، اللى بيختلس دا منحرف، مصيره بيروح للنيابة ونوديه السجن، والمجتمع فيه الطيب وفيه السىء منذ خلق قابيل وهابيل حتى الآن، من أول بدء الخليقة، فيه الحرامى وفيه النشال، حيفضل الحرامى وحيفضل النشال، لكن اللى احنا قضينا عليه إن الدولة تكون حرامية، وإن الدولة تكون نشالة، وإن الدولة تكون مستغلة، وإن الدولة تأخذ دماء الشعب، وتمتص دماء الشعب.
من خطاب الرئيس جمال عبد الناصر بمناسبة عيد العمال من المحلة الكبرى الأول مايو 1966
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.